Art-студія


Нетрадиційні художні техніки
Найбільш цікавими заняттями, які стимулюють творчий потенціал дітей, а значить, розвивають їх творчі здібності, є різні цікаві заняття з образотворчої діяльності. Захопливі заняття діляться на два типи: з використанням традиційних художніх технік і нетрадиційних.
Нетрадиційні художні техніки відповідають одному з найбільш важливих умов успішного розвитку дитячої художньої творчості – різноманітності та варіативності роботи з дітьми. Незвичайний початок роботи, красиві та різноманітні матеріали, цікаві для дітей неповторювані завдання, можливість вибору та ще багато інших чинників – ось що допомагає не допустити в дитячу художню діяльність одноманітність, нудьгу, забезпечує жвавість та безпосередність дитячого сприйняття та діяльності. Важливо, щоб кожного разу створювалася нова ситуація так, щоб діти, з одного боку, могли застосувати засвоєні раніше знання, навички, вміння, з іншого – шукали нові рішення, творчі підходи. Саме це викликає у дитини позитивні емоції, радісне здивування, бажання творчо працювати. Чим різноманітніше будуть умови, в яких протікає творча діяльність, а також матеріали, з якими працюють діти, тим інтенсивніше стануть розвиватися їх художні здібності. Нетрадиційні техніки демонструють незвичайні поєднання матеріалів та інструментів. Безсумнівно, гідністю таких технік є універсальність їх використання. Технологія їх виконання цікава і доступна як дорослому, так і дитині. Нетрадиційні художні техніки сприяють збагаченню знань та уявлень дітей про предмети, їх використання, матеріали, властивості, способи застосування, навколишній світ, розвивають творчий потенціал, уяву, сприяють інтелектуальному розвитку, корекції психічних процесів та особистісної сфери, вчать мислити сміливо та вільно, дають можливість здивуватися і порадіти світу. Нетрадиційні художні техніки в образотворчому мистецтві – це техніки, що дозволяють створювати малюнок за допомогою різноманітних засобів та матеріалів, що знаходяться під рукою, які відрізняють ці малюнки від традиційних за виконанням.
Тичок жорстким напівсухим пензлем.
Засоби виразності: фактурність забарвлення, колір.
Матеріали: жорсткий пензель, гуаш, папір будь-якого кольору та формату або вирізаний силует пухнастої чи колючої тварини.
Спосіб отримання зображення: дитина занурює в гуаш пензель і вдаряє ним по паперу, тримаючи вертикально. При роботі пензель у воду не занурюється. Таким чином заповнюється весь аркуш, контур або шаблон. Виходить імітація фактурності пухнастої чи колючої поверхні.
Малювання пальчиками.
Засоби виразності: пляма, точка, коротка лінія, колір.
Матеріали: мисочки з гуашшю, щільний папір будь-якого кольору, невеликі аркуші, серветки.
Спосіб отримання зображення: дитина опускає в гуаш пальчик і завдає точки, плямочки на папір. На кожен пальчик набирається фарба різного кольору. Після роботи пальчики витираються серветкою, потім гуаш легко змивається.
Малювання долонькою.
Засоби виразності: пляма, колір, фантастичний силует.
Матеріали: широкі блюдечка з гуашшю, пензлі, щільний папір будь-якого кольору, аркуші великого формату, серветки.
Спосіб отримання зображення: дитина опускає в гуаш долоньку (всю кисть) або забарвлює її за допомогою пензлика і робить відбиток на папері. Малюють і правою і лівою руками, пофарбованими різними кольорами. Після роботи руки витираються серветкою, потім гуаш легко змивається.

Відбитки (пробкою, печатками з картоплі, печатками з ластику).
Засоби виразності: пляма, фактура, колір.
Матеріали: мисочка або пластикова коробочка, в яку вкладено штемпельна подушка з тонкого поролону, просоченого гуашшю, щільний папір будь-якого кольору та розміру, печатки з пробки, картоплі, ластику (їх можна виготовити самим, прорізаючи малюнок на поверхні за допомогою ножа або леза).
Спосіб отримання зображення: дитина притискає пробку, печатку                       з картоплі чи ластику до штемпельної подушки з фарбою і завдає відбиток на папір. Для отримання іншого кольору змінюються і мисочка і пробка.

Відбиток поролоном, зім'ятим папером.
Засоби виразності: пляма, фактура, колір.
Матеріали: мисочка або пластикова коробочка, в яку вкладено штемпельна подушка з тонкого поролону, просоченого гуашшю, щільний папір будь-якого кольору і розміру, шматочки поролону, зім’ятий папір.
Спосіб отримання зображення: дитина притискає поролон або зім'ятий папір до штемпельної подушці з фарбою і завдає відбиток на папір. Для зміни кольору беруться інші мисочка та поролон чи зім'ятий папір.

Воскові крейди або свічка + акварель.
Засоби виразності: колір, лінія, пляма, фактура.
Матеріали: воскові крейди, свічка, щільний білий папір, акварель, пензлі.
Спосіб отримання зображення: дитина малює восковою крейдою або свічкою на білому папері. Потім зафарбовує аркуш аквареллю в один або кілька кольорів. Малюнок крейдою або свічкою залишається незафарбованим.

Монотипія предметна.
Засоби виразності: пляма, колір, симетрія.
Матеріали: цупкий папір будь-якого кольору, пензлі, гуаш або акварель.
Спосіб отримання зображення: дитина складає аркуш паперу удвічі і на одній його половині малює половину зображуваного предмета (предмети вибираються симетричні). Після малювання кожної частини предмета, поки не висохла фарба, папір знов складається навпіл для отримання відбитка. Потім зображення можна домалювати додатковими детелями.


Монотипія пейзажна.
Засоби виразності: пляма, тон, симетрія, зображення простору в композиції.
Матеріали: папір, пензлі, гуаш або акварель, волога губка, кахельна плитка або матеріал з будь-якою слизькою поверхнею.
Спосіб отримання зображення: дитина складає лист навпіл. На одній половині аркуша малюється краєвид, на інший виходить його відображення в озері, річці (відбиток) тощо. Пейзаж виконується швидко, щоб фарби не встигли висохнути. Половина аркуша, призначена для відбитка, протирається вологою губкою. Вихідний малюнок, після того як з нього зроблений відбиток, пожвавлюється фарбами, щоб він сильніше відрізнявся від відбитка. Для монотипії також можна використовувати аркуш паперу, скло, кахельну плитку, целофан або інший матеріал зі слизькою поверхнею. На останню наноситься малюнок фарбою, потім вона накривається вологим аркушем паперу. Пейзаж виходить розмитим.

Кляксографія звичайна.
Засоби виразності: пляма.
Матеріали: папір, туш або рідко розведена гуаш у мисочці, пластикова ложечка.
Спосіб отримання зображення: дитина зачерпує гуаш пластиковою ложкою і виливає на папір. У результаті виходять плями в довільному порядку. Потім аркуш накривається іншим аркушем та притискається (можна зігнути вихідний аркуш навпіл, на одну половину капнути туш, іншим його накрити). Далі верхній аркуш знімається, зображення розглядається: визначається, на що воно схоже. Відсутні деталі домальовують.

Кляксографія з трубочкою.
Засоби виразності: пляма.
Матеріали: папір, туш або рідко розведена гуаш у мисочці, пластикова ложечка, трубочка (соломинка для напоїв).
Спосіб отримання зображення: дитина зачерпує пластиковою ложкою фарбу, виливає її на аркуш, роблячи невелику пляму (крапельку). Потім дме на пляму з трубочки так, щоб її кінець не торкався ні плями, ні аркушу паперу. При необхідності процедура повторюється. Відсутні деталі домальовують.

Кляксографія з ниточкою.
Засоби виразності: пляма.
Матеріали: папір, туш або рідко розведена гуаш у мисочці, пластикова ложечка, нитка середньої товщини.
Спосіб отримання зображення: дитина опускає нитку в фарбу, віджимає її. Потім на аркуші паперу викладає з нитки зображення, залишаючи один її кінець вільним. Після цього зверху накладає інший аркуш, притискає, притримуючи рукою, і витягує нитку за кінчик. Відсутні деталі домальовують. 

Набризк.
Засоби виразності: крапка, фактура.
Матеріали: папір, гуаш, жорсткий пензель, шматочок щільного картону або пластику (5x5 см).
Спосіб отримання зображення: дитина набирає фарбу на пензель і вдаряє пензлем об картон, який тримає над папером. Фарба розбризкується на папір.

Відбитки листя.
Засоби виразності: фактура, колір.
Матеріали: папір, листя різних дерев (бажано опале), гуаш, пензлі.
Спосіб отримання зображення: дитина покриває листок дерева фарбами різних кольорів, потім прикладає його до паперу пофарбованої стороною для отримання відбитка. Кожного разу береться новий листок. Елементи листя можна домалювати пензлем.

Акварельні дрібні лінії.
Засоби виразності: пляма, колір, лінія.
Матеріали: цупкий папір, акварельна крейда, губка, вода в блюдечку.
Спосіб отримання зображення: дитина змочує папір водою за допомогою губки, потім малює на ній крейдою. Можна використовувати прийоми малювання торцем крейди і плазом. При висиханні папір знову змочується.
У процесі спостережень за заняттями з малювання, побудованими на основі інноваційних підходів до технік зображення, вчителі переконуються, що окремі нетрадиційні техніки створюють особливі виражальні можливості для зображення певних тем або образів.


Немає коментарів:

Дописати коментар